[kep3 55% right]
A tavaly májusban piacra dobott Simonini motoros Blackbird után ideje volt elõrukkolni egy még brutálisabb hajtómûvel a Flymecc által gyártott hi-tech karbon vázban.
[kep1 41% left] [kep2 49% left] [kep5 20% right]
Ezt már TĂłth István „Aviátor”-ral közösen fejlesztettĂĽk. A Fresh Breeze által avionnált Hirth F33-as Ă©s a 15 literes tank mĂ©g harmonikusabban illeszkedik a szĂ©nszálas karosszĂ©riába, mint a Simonini Mini 2+. A megnövelt mĂ©retĂ» hengerfej olyan alacsonyra kerĂĽlt, hogy pont kikandikál a beĂĽlõ lapja alatt, Ăgy hĂ»tĂ©se hatĂ©konyabb, fölötte viszont bõven maradt hely a tanknak Ăşgy, hogy nem okoz lĂ©gellenállást a pilĂłta feje fölött. A lĂ©gcsavar körsĂkját csak a pilĂłta feje takarja ki, nagy sebessĂ©gnĂ©l, amikor ennek jelentõsĂ©ge van, a lábak a gyorsĂtĂł rĂşdját tapossák, vĂzszintesen elõrefele. A több mint 70 kg tolĂłerõ Ăgy a lehetõ legoptimálisabb aerodinamikai környezetben jut kifejezĂ©sre. A kevesebb mint 20 m2-es speed gliding ernyõk erõlködĂ©s nĂ©lkĂĽl törtĂ©nõ kiszolgálása mellett a tandem repĂĽlĂ©s ennek az erõmĂ»nek a lĂ©tjogosultsága.
[kep4 42% right]
Ez a lĂ©tezõ legnagyobb Ă»rtartalmĂş hátra felvehetõ motor. Nem kis kihĂvás volt Ăşgy kiegyensĂşlyozni, hogy repĂĽlĂ©s közben semmilyen parazita vibráciĂł ne Ă©rzõdjĂ©k. Az optimális rezgĂ©scsillapĂtás Ă©s nem mellĂ©kesen a brutális tolĂłerõ precessziĂłmentesĂtĂ©se vĂ©gett nĂ©gytollĂş, csak 122 cm-es „scimitar” Ăvelt kardsrĂłfot kapott. A nĂ©gy tollat minden felszerelĂ©s után „track-mentesĂteni” kellene, vagyis megtalálni azt a beállĂtást, amelyen egy fix referenciaponthoz kĂ©pest menetirányban kevesebb mint 1 mm a tollak vĂ©gĂ©n az eltĂ©rĂ©s. Akinek nincs Ă©rzĂ©ke Ă©s/vagy megfelelõ eszköze ehhez a tĂĽrelemjátĂ©khoz, rendelhet Hardy tárcsás lĂ©gcsavar-agyat, azzal garantáltan nem lesz kettõs látása Ă©s a csavarok sem lazulnak le a harmadliteres motor rezonanciájátĂłl.
CsakĂşgy, mint a tavalyi modell, ez is egy sima villáskulcs kĂ©szlettel arasznyi darabokra Ă©s rĂ©szegysĂ©gekre szĂ©tszerelhetõ, Ăgy szállĂtása praktikus, biztosĂtĂ©kszerĂ» törõelemeinek köszönhetõen kvázi elpusztĂthatatlan. A karbon persze nem olcsĂł, Ăgy ez a hátimotor is inkább csak a „connaisseur”-ök Ănyencfalata lesz majd.
Szöveg: Szabó György
KĂ©pek: Koszta PĂ©ter