XTR Open air days 2010
Dátum: 2010. november 17. szerda, 13:02 Rovat: Motoros sárkány
[kep4 25% right]
Filipovits Attila, közismertebben Filipo, egyike a legszimpatikusabb motoros sárkányos pilótáknak az Eu-ban. Sõt, még a balkánon is. Ami szintén Európa, bár ez felfogás kérdése.
Filipo horvát állampolgár Ă©s csinos, jĂłkĂ©pĂ», szĂ©p szemĂ» legĂ©ny. Ă• csábĂtott Banja Lukába, az elsõ ultrakönnyĂ» motoros repĂĽlõs találkozĂłra.
[kep3 25% left]
Ezt cimborája, Varga Ferenc szervezte, aki az IFOR kötelĂ©kĂ©ben van kint Boszniában, már rĂ©g Ăłta. SzarajevĂłban vigyáz a bĂ©kĂ©re Ă©s a rendre, szabad idejĂ©ben pedig extrĂ©m sportokkal foglalkozik, azokra csábĂtja az unatkozĂł bosnyákokat, meg fõleg az egzotikumra kiĂ©hezett turistákat. Elhatározta, hogy bemutatja az ultrakönnyĂ»ek világát a repĂĽlĂ©st csak Ă©s kizárĂłlag a katonaság számára fenntartott formájában ismerõ lakosságnak. Nem kis fába vágta a katonafejszĂ©t. [kep8 30% right] HĂłnapokig tartott a szervezĂ©s, az engedĂ©lyek beszerzĂ©se, a huzavona a kĂĽlönfĂ©le, de fõleg lĂ©gĂĽgyi hatĂłságokkal. TĂĽrelmes Ă©s taktikus ember ez a Feri, mint katona is biztos, olyan tĂşlĂ©lõ-fajta lehet. ElĂ©g az hozzá, hogy többszöri halasztás után oktĂłber 16-17.-e lett a vĂ©gleges idõpont Banja Lukában. Az eredetileg tervezett SzarajevĂłi helyszĂnt csak amiatt kellett stornĂłzni, hogy az engedĂ©ly aláĂrására felhatalmazott aparatcsnik tartĂłsan szabadságon volt. Pedig az lett volna az igazi. [kep5 25% left]
A motoros sárkány kategĂłriát termĂ©szetesen Filipo kĂ©pviselte egy Topless szárnyas Apollo Monsoonnal, az UL merevszárnyĂşakat Vereb Gyuri testesĂtette meg a gyári Apollo Foxxal, MĂ©hĂ©sz ZsoltĂ©k elhozták a Xenont, Kis Istvánnal Ă©s IlkĂłval mi voltunk a motoros ernyõs gĂ©posztály. Konvojban utaztunk, Ăşgy nĂ©ztĂĽnk ki repĂĽlõ szerkezeteinkkel az utánfutĂłkon, hogy a Zavatta cirkusz megirigyelhetett volna. Az idõjárás nem volt kegyes hozzánk, a csĂĽtörtök esti meteor láttán minden normális ember lemondott volna az utazásrĂłl, de mi repĂĽlõsök vagyunk, nem normálisak. Meg aztán Varga Ferit sem volt szĂve senkinek cserbenhagyni annyi adminisztráciĂłs iszapbirkĂłzás után.
[kep6 72% left]
Banja Luka katonai repterĂ©t harci Ă©s szállĂtĂłhelikopterek használják, de mint pattanás a serdĂĽlõ orrán, már megjelent egy kĂ©k hangár, ULL felirattal. Benne pedig kĂ©t özönvĂz elõtti Apollo tĂpusĂş motoros sárkány. Hogy repĂĽlnek-e vagy sem, arra nem derĂĽlt fĂ©ny, de a balkánon minden tilalom ellenĂ©re minden lehetsĂ©ges, sõt, annak az ellenkezõje is.
[kep1 36% left] [kep7 26% left] [kep2 36% right] Mindenesetre ez a hangár Ă©s az elõtte levõ fĂĽves placc lett az elsõ Boszniai ultrakönnyĂ» összeröffenĂ©s helyszĂne. Varga FeriĂ©k kifogástalan munkát vĂ©geztek a kommunikáciĂł vonatkozásában. Ezt a tehetsĂ©gĂĽket tĂĽkrözi egyĂ©bkĂ©nt weboldaluk is, le lehet csekkolni: www.xtr.ba Ott volt a tĂ©vĂ©, a rádiĂł, minden Ă©lõ Ă©s mozgĂł repĂĽlĂ©s iránt Ă©rdeklõdõ civil Ă©s katona heted hĂ©t határrĂłl, ráadásul olyan idõjárásban, mint amilyenben állĂtĂłlag Mme Recamier azt mondta NapĂłleonnak annak idejĂ©n: „FelsĂ©g, ilyen idõben kĂ©t dolgot lehet csinálni Ă©s Ă©n nem tudok römizni”.
És mĂ©gis, megrepĂĽltĂĽk a ránk bĂzott feladatokat. Ăšgy is mondhatnánk: kirepĂĽltĂĽk magunkat. ÉlveztĂĽk. EurĂłpaivá fejlõdött (vagy satnyult) Ă©rzĂ©keink halkan, de fĂ©lreĂ©rthetetlenĂĽl sugallták: ez itt az igazi Ă©let. CigarettafĂĽstös, pálinkás, izzadtságszagĂş, valĂłdi. Nem amolyan aszeptizált, globalizált, manipulált. Amilyen mifelĂ©nk lehetett vagy negyven Ă©ve.
Nagyon bĂzom benne, hogy sikerĂĽlt tradĂciĂłt teremteni Ă©s jövõre összejön SzarajevĂł is.
Mi biztosan ott leszĂĽnk.
Szöveg: Szabó György
|
|