Best Off Skyranger Swift 912 UL
Dátum: 2013. szeptember 12. csütörtök, 15:30
Rovat: MerevszĂĄrnyĂș UL


[kep1 33% left] A CsĂșcsgĂ©pek ellentĂ©zise
A Skyranger a megfizethetĂ” ultrakönnyĂ» gĂ©pek referenciĂĄja a francia piacon. Úgy verseny mint kĂ©pzĂ©s terĂ©n rĂ©g bebizonyĂ­tott mindent, az Ă©pĂ­tĂ©s, szerelĂ©s, karbantartĂĄs könnyĂ»sĂ©gĂ©t Ă©s repĂŒlĂ©sĂ©nek Ă©lvezetĂ©t is beleĂ©rtve.

Sajåtossåga, hogy csak kitben våsårolható, kisebb iparåg ållt rå az építésre, a hasznålt gépek piacån így széles a minÔségi spektrum.
1990-ben szĂŒletett Toulouse környĂ©kĂ©n Ă©s rögtön be is futott egy önmagĂĄt mĂ©g akkor definiĂĄlni sem igen kĂ©pes piacon. Titka? EgyszerĂ», strapabĂ­rĂł, gazdasĂĄgos. A toulouse-i repĂŒlĂ©studomĂĄnyi egyetemeken (Sup Aero Ă©s Ensica) fejlesztettĂ©k.
[kep3 21% right] [kep2 21% right]
[kep4 35% right] Alapos elmĂ©leti tanulmĂĄnyok Ă©s hosszas piackutatĂĄs utĂĄn „validĂĄltĂĄk” a „konceptet”, majd futtattĂĄk a projekten a nagyvas gyĂĄrtĂĄs hivatalos technolĂłgiĂĄjĂĄt, el odĂĄig, hogy a prototĂ­pust pozitĂ­vban 6 G-ig terheltĂ©k, kimutattĂĄk, hogy 10 mp-en tĂșl kĂ©pes 16°-os ĂĄllĂĄsszögön repĂŒlni, mindenfĂ©le törĂ©steszteket vĂ©geztek rajta, ĂĄllĂ­thatĂł: a szerĂ©ny kĂŒlsĂ” ellenĂ©re magas intelligencia van mögötte. Ezt tĂŒkrözi mĂĄr a konstrukciĂł is: szinte kizĂĄrĂłlag csavarral rögzĂ­tett egyenes (2017 Ă©s 2024-es) alumĂ­nium csĂ” a vĂĄzszerkezet, melyen nincs hegesztĂ©s, ragasztĂĄs, popszegecs: a szerelĂ©s Ă©s a javĂ­tĂĄs gyermekjĂĄtĂ©k. Licensz alatt gyĂĄrtott 198 pĂ©ldĂĄnyt a Synergie nevĂ» francia cĂ©g 1994 Ă©s 1998 között, 1999 Ăłta Philippe Prevot, a Skyranger Ă©rtelmi szerzĂ”je a gyĂĄrtĂĄs gazdĂĄja (a Best Off szĂ­neiben) Ă©s egyben a kitek forgalmazĂłja. A gyĂĄrtĂĄs a Kievi Aeros Ltd-re bĂ­ztĂĄk, a kitek elĂ”rehaladott ĂĄllapotban Ă©rkeznek FranciaorszĂĄgba. Több mint 1200 darabot Ă©rtĂ©kesĂ­tettek a vilĂĄg minden tĂĄjĂĄn, legtöbbet oktatĂĄsi vagy mezĂ”gazdasĂĄgi munkĂĄra hasznĂĄljĂĄk.
[kep5 47% left] ÖsszessĂ©gĂ©ben Ășgy hĂĄromszĂĄzezerre lehet saccolni a Skyrangerek összesĂ­tett repidejĂ©t. Ne higgyĂŒk, hogy csak igĂĄslĂłkĂ©nt ĂĄll helyt: a Skyranger szĂĄmtalan kisebb babĂ©r mellett öt vilĂĄgbajnoki cĂ­m birtokosa. 2007 Ăłta hĂĄrom vĂĄltozatban gyĂĄrtjĂĄk:
V-Fun (9,50 m-es fesztĂĄv, ez az alap);
V-Max (9,50 m-es szĂĄrny, magasabb fĂŒggĂ”leges vezĂ©rsĂ­k, aerodinamikus motorburkolat);
Swift (8,50 m-es fesztåv, megnövelt teljesítmény)
EgyszerĂ» de nem egyĂŒgyĂ»
Az anodizĂĄlt alu vĂĄzszerkezetet Ă©s az összes aerodinamikai felĂŒletet fĂ»zĂ”vel, tĂ©pĂ”zĂĄrral vagy ezek kombinĂĄciĂłjĂĄval rögzĂ­tett vĂĄszon borĂ­tja, simĂĄn rĂĄhĂșzva, mint valami harisnya. SzĂĄmtalan nyĂ­lĂĄs könnyĂ­ti meg a repĂŒlĂ©s elĂ”tti ellenĂ”rzĂ©st. A „look” Ă©s a Cx (lĂ©gellenĂĄllĂĄsi koefficiens) az ötletes mĂ»szaki megoldĂĄsok ĂĄra. Itt-ott kilĂłg egy rĂșd, egy sodrony vagy csavar, a Dacron varrĂĄsa sem tĂșl esztĂ©tikus, helyenkĂ©nt akĂĄr gyĂ»rött is lehet. Sebaj, a Sky Ranger-fan Ășgysem a szĂ©psĂ©gre hajt. A mĂ»vĂ©szi Ă©rtĂ©ket egyĂ©bkĂ©nt a vevĂ” maga növelheti sok aprĂł rĂ©szlettel, mint pĂ©ldĂĄul egy lakk fĂ©nyezĂ©s, a kerĂ©k, futĂłszĂĄr Ă©s dĂșc-burkolatok, a mĂ»szerfal berendezĂ©se Ă©s a csomagtĂ©r megoldĂĄsa.
[kep6 35% right] Az ĂŒzemanyagtartĂĄlyok sima 30 l-es mĂ»anyag kannĂĄk, közvetlenĂŒl az ĂŒlĂ©sek mögĂ© rögzĂ­tve. A szĂ©lvĂ©dĂ”t lexĂĄnbĂłl vĂĄgjĂĄk. A teszt alkalmĂĄval haszĂĄlt repcsin mĂ©g ballisztikus mentĂ”ernyĂ” is van, szĂĄraz felszĂĄllĂł tömege Ă­gy 275 kg.
EgyszerĂ», de nem ĂŒgyetlen
BĂĄr magasan a hasa, a beĂŒlĂ©s nem kĂ­nos. A kĂ©t ĂŒlĂ©s közötti „közös” botkormĂĄny kĂ©tsĂ©gkĂ­vĂŒl megkönnyĂ­ti a dolgot. A pillangĂł ajtĂłkat erĂ”teljes teleszkĂłp tartja felnyitott pozĂ­ciĂłban. AkĂĄr repĂŒlni is lehet Ă­gy, mĂ©rsĂ©kelt sebessĂ©ggel. Az ĂŒlĂ©sek kĂ©nyelmesek, de nem ergonomikusak. CsakĂșgy, mint az oldalkormĂĄny pedĂĄlok, ĂĄllĂ­thatĂłak Ă©s egĂ©sz laza testtartĂĄst biztosĂ­tanak. A botkormĂĄny a gerincet kĂ©pezĂ” csövek közĂŒl ĂĄgaskodik. Ezekre a csövekre van fogatva elöl a motor, egy elmĂ©s Ă©s robusztus közösĂ­tĂ” elem megoldja a kĂ©t Ă©s nĂ©gyĂŒtemĂ» motorok tetszĂ©s szerinti integrĂĄlĂĄsĂĄt.
[kep7 35% right] A kezelĂ”szervek elrendezĂ©se Ă©sszerĂ», kivĂ©ve talĂĄn az Ă­velĂ”lapokĂ©t, ez a kar tĂșl hĂĄtra kerĂŒlt. A felfĂŒggesztĂ©s kellĂ”en puha, gurulĂĄskor alig Ă©rezni a talaj egyenetlensĂ©geit. A motorzaj jelentĂ”s, a hangszigetelĂ©sen lehetne mĂ©g dolgozni. A központi bot harmonikus Ă©s könnyed (opcionĂĄlisan rendelhetĂ” kĂ©tkormĂĄnyos megoldĂĄssal), a trimm közvetlenĂŒl mellette. Az oldalkormĂĄny-pedĂĄlok is csiszoltan, ellenĂĄllĂĄs nĂ©lkĂŒl mĂ»ködnek. Semmi rendkĂ­vĂŒli, semmi meglepĂ”. A motorprĂłba Ă©s a felszĂĄllĂĄs sorĂĄn kiprĂłbĂĄlt max motorteljesĂ­tmĂ©ny megerĂ”sĂ­tik a meggyĂ”zĂ”dĂ©st: a hangszigetelĂ©sen kell mĂ©g tökĂ©letesĂ­teni. A felszĂĄllĂĄsi Ășthossz 150 m körĂŒl van, a legjobb tartĂłs emelkedĂ©s 1000 Ft/min 90 – 95 km/h-val, Ă­velĂ”lappal felszĂĄllĂł ĂĄllĂĄsban.
Egyszerû, de nem igénytelen
A 912-es zajos, de legalåbb vibråció-mentes. ez klassz, mert mi sem idegesítÔbb, mint egy Parkinsonos kisgép. Az ilyennek az óråi meg vannak szåmlålva, minden vonatkozåsban.
[kep11 35% left] Jelen esetben a jĂł öreg 80 lovas kifogĂĄstalanul vĂ©gzi a dolgĂĄt, hĂșzza-vonja a Sky Ranger nem Ă©ppen gyönge testĂ©t. A nemrĂ©g tesztelt Ninjahoz kĂ©pest jĂł eredmĂ©nnyel. AkĂĄrcsak a NinjĂĄn, a sebessĂ©gmĂ©rĂ” pesszimista alacsony sebessĂ©gtartomĂĄnyban Ă©s inkĂĄbb optimistĂĄnak tĂ»nik odafent. A valĂłsĂĄgban 99 km/-t mutat a GPS 3 500 ford/percen, IAS (mĂ»szer szerinti) 90 km/h-nĂĄl. 108 km/h a valĂłs sebessĂ©g 4 000 ford/percen, amikor 100-at mutat a mĂ»szer. 120 km/h-nĂĄl Ă©s 4 500-as motorfordulatnĂĄl egy vĂ©lemĂ©nyen van a fedĂ©lzeti sebessĂ©gmĂ©rĂ” Ă©s a GPS, mĂ»szer szerinti 153 km/h-nĂĄl, 5 000-en mĂĄr csak 148-at mond a GPS, maximĂĄlis motorfordulaton, 5700-on 165-öt mutat a mĂ»szer, a GPS pedig csak 153-at fogad el belĂ”le. A srĂłf ĂĄllĂĄsszögĂ©nek a beĂĄllĂ­tĂĄsa vĂ©gĂŒl is megfelelĂ”, maximĂĄlis terhelĂ©sen mĂ©g mindig kellĂ”en dinamikus, kihĂșzza a Sky Rangert minden kĂ©nyelmetlen helyzetbĂ”l. Mintha csak orrĂĄnĂĄl fogva vezetnĂ©k.
[kep9 35% left] Megmagyaråzhatatlan, de élvezetes. 120 km/h sebességgel folytatom a tesztet, hogy ne kínlódjon a csacsi. Ebben a sebességtartomånyban elviselhetÔ a motorzaj, fÔleg annak, aki addig mår tartósan hallåskårosult lett.
Egyszerû és nem kényes
KĂŒlönfĂ©le Skyranger-es tapasztalataimban egy ĂĄllandĂł: nincs kettĂ”, amelyik egyformĂĄn repĂŒlne. Ennek az oka elsĂ”sorban a vĂĄltozĂł minĂ”sĂ©gĂ» Ă©pĂ­tĂ©s. ElĂ”fordulnak persze megnyekkentett vagy „csak” rosszul beĂĄllĂ­tott gĂ©pek is, egyik jobbra, mĂĄsik balra hĂșz. Nem egy megnyugtatĂł Ă©rzĂ©s. Az elsĂ” idĂ”kben gyĂĄrtott gĂ©peken könnyen elkallĂłdott a golyĂł, a differenciĂĄlt csĂ»rĂ”lapok kĂ©sĂ”bb segĂ­tettek ezt korrigĂĄlni. A farokrĂ©sz alatti tĂ”kesĂșlyszerĂ» stabilizĂĄtor javĂ­tott a helyzeten Ă©s stresszmentesebbĂ© tette a pilĂłta dolgĂĄt.
[kep10 35% right] ÖsszessĂ©gĂ©ben Ă©s ĂĄltalĂĄnossĂĄgban elmondhatĂł: a Sky alacsony tudĂĄsszint mellett is elĂ©rhetĂ”, stabil, hasznĂĄlhatĂł jĂĄrgĂĄny, nem Ă©rheti szĂł a hĂĄz elejĂ©t. Ilyenek voltak a Maestro Ă©s a Weedhopper, amelyek barkĂĄcsboltbĂłl szerzett alkatrĂ©szekkel Ă©s hozzĂĄvetĂ”leges beĂĄllĂ­tĂĄsokkal is jĂłl repĂŒltek. Alaposan meghajkurĂĄsszuk a rendelkezĂ©sĂŒnkre bocsĂĄjtott gĂ©pet, evidens, hogy minĂ”sĂ©gi munkĂĄt vĂ©gzett a „montĂ”r”, az aki összerakta, a gĂ©p semleges Ă©s szimmetrikus, ez tagadhatatlan. Az orsĂłzĂł szögsebessĂ©g -45° rĂłl +45° -ra 2 mĂĄsodperc körĂŒl van. A bot intenzĂ­v kitĂ©rĂ­tĂ©se utĂĄn 1,5, 38 mĂĄsodperces oszcillĂĄciĂł utĂĄn talĂĄlja meg eredeti ĂĄllĂĄsszögĂ©t Ă©s irĂĄnyĂĄt, ezt menetirĂĄnyĂș lengĂ©scsillapĂ­tĂĄs tekintetĂ©ben csak dicsĂ©rni lehet.
[kep8 26% right][kep12 21% right] Egyszerû, de nem veszélyes
Az alacsony sebessĂ©gĂ» repĂŒlĂ©s sorĂĄn mĂ©rt adatok meggyĂ”zĂ”ek, nem is Ă©rthetĂ”, hogy ilyen kis szĂĄrnyfelĂŒlettel hogyan lehetsĂ©ges. 3 300 ford/perc-es motorfordulatnĂĄl a variĂł nem sĂŒllyed -100 ft/mn, alĂĄ, a Sky Ă­velĂ”lap nĂ©lkĂŒl mĂ©g vĂ­gan repĂŒl 60 km/h-val.Az egyensĂșly persze kĂ©nyes ilyenkor, de a kormĂĄnyszervek elĂ©g hatĂ©konyak ahhoz, hogy meg lehessen tartani. ebben a helyzetben elĂ©g tovĂĄbb hĂșzni botot, hogy hatĂĄrozott Ă©s egĂ©szsĂ©ges, majdnem szimmetrikus lebĂłlintĂĄs következzĂ©k be. A kivĂ©tel spontĂĄn Ă©s azonnali hatĂĄlyĂș, elĂ©g visszaengedni a botot oda, ahova magĂĄtĂłl is menne. ÍvelĂ”lap elsĂ” ĂĄllĂĄsban, a minimĂĄlis sebessĂ©g 55 km/h-ra csökken, „full flaps” ĂĄllapotban a Sky az 50-el kacĂ©rkodik. Az ĂĄtesĂ©s ilyenkor mĂĄr idegesebb, de mĂ©g mindig nem gonosz a szĂĄndĂ©ka. 115 Ă©s 120 km/h között, Ă­velĂ”lap nĂ©lkĂŒl -750 Ft/min a sĂŒllyedĂ©s, azzal mĂĄr be lehet „esni” a legeldugottabb placcra is, Ă©s hol van akkor mĂ©g a – 1400 Ft/min, amit csĂșsztatva Ă©rtem el 140 km/h-nĂĄl…A földet Ă©rĂ©s sebessĂ©ge picit eltĂ©r a hĂĄrom modellnĂ©l, de minden esetben formalitĂĄs. SzĂłt sem Ă©rdemes vesztegetni rĂĄ. ElmondhatĂł, hogy repĂŒlĂ©s tekintetĂ©ben bĂ©kĂ©s Ă©s barĂĄtsĂĄgos, olyan, mint amilyennek a Toulouse-i nagytudĂĄsĂș repinzsellĂ©rek megterveztĂ©k.
[kep13 30% left] EgyszerĂ», de nem gĂĄtlĂĄsos
A mĂ©rleg egyĂ©rtelmĂ»en pozitĂ­v. A Skyranger Swift, a 912 UL vĂĄltozatĂĄban kiegyensĂșlyozott Ă©s sokoldalĂș. Ez a motorizĂĄciĂł tökĂ©letesen megfelel neki, a teljesĂ­tmĂ©ny, az alacsony ĂŒzemanyag fogyasztĂĄs, a 2000 ĂłrĂĄra emelt ciklusidĂ” Ă©s a kitĂ»nĂ” Ă©rtĂ©ktartĂĄs abszolĂșt indokoljĂĄk ezt a befektetĂ©st. De rengeteg elĂ”nye van mĂ©g, a repĂŒlĂ©s Ă©lmĂ©nyĂ©tĂ”l kezdve a könnyen eladhatĂłsĂĄgig. EsztĂ©tikai hibĂĄi Ă©s a zajszigetelĂ©s a leggyengĂ©bb pontjai.
Az ĂĄltalunk kiprĂłbĂĄlt Swift kitje 33500 €-ba kerĂŒlt ÁfĂĄstĂłl, mĂ©g ha 5 -8 ezer €-t is szĂĄmolunk a kit Ă©pĂ­tĂ©sĂ©re, akkor is megĂ©ri. A Sky Ranger Swift olyan mint az aranyrĂșd: biztos Ă©rtĂ©k.

Kontakt
Best Off
AĂ©rodrome de Montauban
00335 63 67 97 15
info@bestoffaircraft.com
www.bestoffaircraft.com

[kep14 50% left]
Mûszaki adatok
FesztĂĄv 8,50 m
Hossz 5,72m
SzĂĄrnyfelĂŒlet 12,80 m2
MagassĂĄg 2,40 m
Szåraz tömeg
mentĂ”ernyĂ” nĂ©lkĂŒl
262 kg
Max. felszållótömeg 450/472,5 kg
Max. terhelhetÔség +4/-2 G
Üzemanyag 2x30 liter
VSO 472,5 kg-on 64 km/h
Vno / Va 120 km/h
Vne 195 km/h
15 m-re emelkedés
felszĂĄllĂĄskor
320 m
Oldalszél korlåtozås 30 km/h
AlapĂĄr 33 500 euro





























Szöveg és képek: Miguel De Horville
(ULMag)
Fordította: Szabó György







A hír tulajdonosa: Vampair.hu
http://www.vampair.hu

A hír webcíme:
http://www.vampair.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=815