VampTrike
Dátum: 2008. július 04. péntek, 10:35 Rovat: HĂĄtimotor
[kep1 40% right]
ĂltalĂĄban nem pĂĄrtoljuk a trĂĄjkos megoldĂĄsokat, felesleges Ă©s mĂ©g a repĂŒlĂ©si Ă©lmĂ©nyt is csökkentĂ” bonyolĂtĂĄsnak tartjuk. LeegyszerĂ»sĂtve mĂ©g azt is megkockĂĄztatjuk, aki lusta lĂĄbrĂłl indulni, vĂĄlaszthat kĂ©nyelmesebb hobbit is magĂĄnak, mint a motoros ernyĂ”zĂ©s. MindazonĂĄltal lĂ©teznek olyan helyzetek, amikor megvan a lĂ©tjogosultsĂĄga a kerekekrĂ”l indulĂĄsnak. Hogy ennek az igĂ©nynek is megfeleljĂŒnk, Ăme: elkĂ©szĂŒlt a VampTrike prototĂpusa.
A trĂĄjkos ernyĂ”zĂ©s kategĂłriĂĄjĂĄban eddigi alternatĂvĂĄnk a Fresh Breeze XCitora volt. SzĂĄmos elĂ”nye Ă©s jĂł tulajdonsĂĄga mellett ennek a szerkezetnek megvan az a hĂĄtrĂĄnya, hogy az alsĂł sebessĂ©gtartomĂĄnyban nem annyira jĂł, ĂĄllĂł motorral nem lehet jĂłl kilebegtetni. A szĂĄrny stabil Ă©s csukĂĄsĂĄllĂł, de nem igazi elliptikus siklĂłernyĂ”s szĂĄrny, motor nĂ©lkĂŒl butĂĄn repĂŒl.
A VampTrike megĂ©pĂtĂ©sekor a „nagy ernyĂ”, nagy motor” szellemĂ©ben a Rotax 582-es motorhoz alapĂ©rtelmezĂ©sben a Dudek 42 m2-es, nagy siklĂłszĂĄmĂș, jĂłl repĂŒlĂ” Synthesis CabriĂłjĂĄt tĂĄrsĂtottuk, ugyanezzel a [kep3 50% right] trĂĄjkkal egyszemĂ©lyes vagy kĂ©tszemĂ©lyes dinamikus repĂŒlĂ©shez ennek a kistesĂłjĂĄt, a 34 m2-es Synthesist vĂĄlasztottuk.
A trĂĄjk szĂĄraz sĂșlya 142 kg, a precessziĂł kikĂŒszöbölĂ©se Ă©rdekĂ©ben kontrarotatĂv lĂ©gcsavarral szerelt. Az egymĂĄstĂłl 20 cm-es tĂĄvolsĂĄgban ellentĂ©tes irĂĄnyba forgĂł lĂ©gcsavarok hossza 166 cm, az ĂĄttĂ©tel 1:3,4. A fogyasztĂĄs az elsĂ” tesztek sorĂĄn 12 liter körĂŒlinek bizonyult, a 30 literes ĂŒzemanyagtartĂĄly tehĂĄt megfelelĂ” autonĂłmiĂĄt biztosĂt.
Az elsĂ” repĂŒlĂ©sek tapasztalatairĂłl a konstruktĂ”r, Klocza Zsolt szĂĄmolt be:
„Az erĂ”s motornak köszönhetĂ”en leginkĂĄbb arra kellett ĂŒgyelnem, nehogy tĂșladagoljam a gĂĄzt a brutĂĄlis tolĂłerĂ” miatt. 4500-as motorfordulat bĂ”ven elĂ©gsĂ©gesnek bizonyult a nyugis felszĂĄllĂĄshoz. A gyĂĄri hangtompĂtĂłkkal szerelt motor kifejezetten csendes. NĂ©hĂĄny szĂĄz motorfordulatnyi kĂŒlönbsĂ©get alig lehet fĂŒllel Ă©rzĂ©kelni, holott a tolĂłerĂ” akĂĄr 50 kg-ot is nĂ”het, illetve csökkenhet a fĂŒlnek ugyanannyinak tĂ»nĂ” fordulatszĂĄmon. StartnĂĄl vagy a levegĂ”ben a kontrarotatĂv lĂ©gcsavarok miatt a precessziĂł nem Ă©rzĂ©kelhetĂ”, de gĂĄzelvĂ©telnĂ©l Ă©s -rĂĄadĂĄsnĂĄl azĂ©rt csak jelentkezik egy kis menetirĂĄnyĂș fel-le billegĂ©s.
Ami a felszĂĄllĂĄst követĂ” elsĂ” benyomĂĄst illeti, hunyorĂtanom kellett a menetszĂ©l miatt. Ez igen! Gondoltam magamban, van itt sebessĂ©g, pedig mĂ©g ki sem volt gyorsĂtva. A szĂĄrny DudekĂ©k tudomĂĄnyĂĄhoz mĂ©ltĂłan hĂ»sĂ©gesen követte a trĂĄjkot, bĂĄrmilyen dinamikus manĂ”verre kĂ©nyszerĂtettem. Az viszont tĂ©ny, hogy 250 kg-os sĂșlyunkat elĂ©g nagy erĂ” igĂ©nybevĂ©telĂ©vel tudtam csak meglendĂteni. A fĂ©keken nincs semmifĂ©le ĂĄttĂ©tel, de nincs is rĂĄ szĂŒksĂ©g, mivel leszĂĄllĂĄsnĂĄl jĂłl el lehet fĂ©kezni, irĂĄnyvĂĄltĂĄshoz pedig ott van a TST.”
Kiss IstvĂĄn budapesti oktatĂłnk, a trĂĄjkok hazai nagymestere vĂĄllalta az elsĂ” gyĂșrĂłi repĂŒlĂ©st Ă©s a VampTrike megmĂ©rettetĂ©sĂ©t az XCitorral.
Az elsĂ” Ă©s legszembetĂ»nĂ”bb kĂŒlönbsĂ©g a kĂ©t trĂĄjk között az utas Ă©s a pilĂłta elhelyezĂ©se. Az XCitorban elöl ĂŒl a masiniszta, kĂ©nyelmes, a trĂĄjk vĂĄzĂĄnak alsĂł rĂ©szĂ©hez rögzĂtett ĂŒlĂ©sben, a VampTrike-ban hĂĄtul, elĂ”tte az utas, mindketten a trĂĄjk felsĂ”, bukĂłcsĂ”vĂĄzĂĄn fĂŒggĂ” siklĂłernyĂ”s beĂŒlĂ”kben. A beĂŒlĂ©s, fĂ”leg akkor, ha az utas mĂĄr elfoglalta a helyĂ©t, Houdininak valĂł kihĂvĂĄs. De legalĂĄbb kĂ©nyelmesek a beĂŒlĂ”k. Magasabban is ĂŒl az ekipĂĄzs, ez a borulĂĄst mindenkĂ©ppen megkönnyĂti, viszont jelentĂ”s fĂŒggĂ”leges sebessĂ©gcsökkenĂ©s (durva földet Ă©rĂ©s, becsapĂłdĂĄs) esetĂ©n többletbiztonsĂĄgot jelenthet. Az utas szĂĄmĂĄra ideĂĄlisak a körĂŒlmĂ©nyek a nĂ©zelĂ”dĂ©shez, lĂ©gi fotĂłzĂĄshoz. Aki elsĂ” alkalommal emelkedik a levegĂ”be ilyen szerkezettel, jobban teszi, ha barna nadrĂĄgot vesz fel, mert teljesen ki van tĂ©ve a menetszĂ©lnek, Ă©s nincs körĂŒlötte semmi, amirĂ”l azt gondolhatnĂĄ, hogy oltalmat adhat neki. Kicsit Ășgy Ă©rezheti magĂĄt, mint Kate Winslet a Titanic orrĂĄban. MĂ©g tiszta szerencse, hogy amerre a VampTrike közlekedik, mĂ©g nem jeleztek jĂ©ghegyeket. [kep4 40% left]
A motorindĂtĂĄs rusztikusabb, mint az XCitor befecskendezĂ”s motorjĂĄnak esetĂ©ben, hiszen ott az elektronika mindent lemenedzsel, a RotaxnĂĄl pedig kell egy kis Ă©rzĂ©k a benzinszivattyĂș, a szĂvatĂł Ă©s a gĂĄz összehangolĂĄsĂĄhoz. Ha mĂĄr elindult a motor, fĂŒlet melengetĂ”en brummog, a lĂ©gcsavarok mĂĄr alapjĂĄraton is mozgĂĄsba hozzĂĄk a levegĂ”t az ernyĂ” felett. RöpsĂșlyos kuplung vagy kisebb orrfutĂłkerĂ©k jĂłl jönne, hogy a földön picit elĂ”rebillenve ĂĄlljon a trĂĄjk, az alapjĂĄrati lĂ©gcsavarszĂ©l ne ĂĄramoljon be a Synthesis tĂĄgra nyĂlt cellĂĄiba, Ă©s ne emelje fel azt a földrĂ”l a gurulĂĄs megkezdĂ©se elĂ”tt. A biztonsĂĄgos startot Ășgy lehet vĂ©grehajtani, ha a trĂĄjk mĂĄr nekilĂłdult, amikor az ernyĂ” megemelkedik Ă©s belekerĂŒl a lĂ©gcsavarszĂ©lbe. Ilyenkor ugyanis a kerethez kikötött A sorok mĂĄr megfeszĂtik, vezetik elĂ”refele a belĂ©pÔélt, az ernyĂ” nem kuszĂĄlĂłdik össze, nem pördĂŒl ĂĄt Ă©s vĂĄgĂłdik vissza belĂ©pÔélĂ©re a vortexszerĂ»en ĂĄramlĂł lĂ©görvĂ©nyben. Az XCitor ezen a ponton sokkal kiforrottabb, azzal gyakorlatilag kĂ©ptelensĂ©g startot rontani, mĂ©g az oldalszĂ©l sem szĂĄmĂt. De ha mĂĄr egyszer feljött a Synthesis, akkor a gurulĂĄsi Ășthossz feleakkora, mint az XCitor + 27 m2-es Xwing kombinĂĄciĂł esetĂ©ben. ElemelkedĂ©skor nem billen oldalra a trĂĄjk, amint ezt minden mĂĄs fajtĂĄrsa (ernyĂ”s vagy motoros sĂĄrkĂĄny) teszi, nem szĂŒksĂ©ges kompenzĂĄlni a precessziĂłt. A gĂĄzt viszont cĂ©lszerĂ» visszavenni, mert az emelkedĂ©s szöge mĂĄr fĂ©lgĂĄzon is ijesztĂ”. NĂ©mi tĂșlzĂĄssal ĂĄllĂthatĂł, hogy egy teniszpĂĄlyĂĄrĂłl fel lehetne szĂĄllni vele, Ă©s a labdaszedĂ”k munkĂĄjĂĄt megkönnyĂtĂ” drĂłthĂĄlĂł felett is ĂĄt lehetne emelkedni. Ezt azĂ©rt senki ne prĂłbĂĄlja meg otthon, vagy ha mĂ©gis, legalĂĄbb a hĂĄlĂłt szerelje le, biztos, ami biztos. A repĂŒlĂ©s a VampTrike-kal nem egy nagy kunszt, az ernyĂ” stabil, nem hajlamos oldalirĂĄnyĂș billegĂ©sre, jĂłl siklik, a kormĂĄnyerĂ”k viszont fĂ©rfiasak. FordulĂłban nem sĂŒllyed annyit, mint az XCitor, egyĂ©rtelmĂ»en kevesebb motor kell hozzĂĄ, ami ugye a mai vilĂĄgban, a mĂĄr-mĂĄr ellenĂ”rzött lĂ©gterekbe emelkedett ĂŒzemanyagĂĄrak mellett nem semmi. KigyorsĂtva megbĂ”geti az embert a menetszĂ©l. SĂszemĂŒveg hasznĂĄlata melegen ajĂĄnlott. LassĂșra visszatrimmelve viszont alapjĂĄraton ketyegĂ”, vagy akĂĄr ĂĄllĂł motorral is szĂ©pen le lehet szĂĄllni vele. Az XCitor ezen a ponton adĂłs marad, azzal ĂĄllĂł motorral csak Ășgy lehet szĂ©pen kilebegtetni, ha intenzĂv fordulĂłval vagy spirĂĄlbĂłl valĂł kivĂ©tellel jĂłkora sebessĂ©gtöbbletre teszĂŒnk szert földet Ă©rĂ©s elĂ”tt, egyĂ©bkĂ©nt tĂșl nagy a fĂŒggĂ”leges sebessĂ©g. Az XCitor futĂłmĂ»ve persze habozĂĄs nĂ©lkĂŒl elnyeli ezt, de olyan elegĂĄns „kiss landing”-et, amilyet megtapsolnak az utasok a nagyvasakon, csak jĂĄrĂł motorral lehet vĂ©grehajtani vele. A VampTrike a 42 m2-es Synthesis-szel nagyjĂĄbĂłl feleakkora sebessĂ©ggel Ă©s pihekönnyen Ă©r földet. Az ernyĂ” ebben az alacsony sebessĂ©gtartomĂĄnyban mĂ©g mindig precĂzen vezethetĂ”. Terepre sokkal nyugodtabban szĂĄllnĂ©k le vele. A ballonos tundragumikkal akĂĄr szĂĄntĂĄsra is le mernĂ©m tenni, egy kis szĂ©llel onnan akĂĄr fel is szĂĄllhatnĂ©k vele.
[kep5 30% left] [kep2 30% right]
De ha mĂĄr a szĂ©l szĂłba jött: a trĂĄjkok legkellemetlenebb korlĂĄtja ez. Az evidens, hogy szĂ©llel szembe kell leszĂĄllni. Akkor viszont az ernyĂ” fent marad, tovĂĄbb repĂŒl azutĂĄn is, hogy a trĂĄjk megĂĄllt. Ăs akkor hogyan tovĂĄbb? Az XCitorral elĂ©g oldalszĂ©lbe fordulni, az ernyĂ” leesik, Ă©s mĂ©g ha bele is kap a szĂ©l, a nehĂ©z trĂĄjkot a relatĂve kis szĂĄrnyfelĂŒlet nem borĂtja fel. Ăgy 20 km/ĂłrĂĄs szĂ©l legalĂĄbbis mĂ©g nem. A VampTrike-kal ezt nem mernĂ©m kiprĂłbĂĄlni, azzal inkĂĄbb hĂĄtszĂ©llel szĂĄllnĂ©k le. De az ilyen Ă©s effĂ©le technikĂĄkrĂłl majd a következĂ”kben.
Szöveg: Vampair
KĂ©pek: Koszta PĂ©ter
|
|