Az idén először nem két helyszínen volt a kisgépes repülősök Mekkája, a repülőtér nyugati oldalán elkészült a 7 új pavilon, egy német-svájci igényességű vásárváros, ahol minden a tökélyt sugározta. A hatalmas csarnokokból kilépve és a Zeppelinek hangárja előtt elsétálva egyből a reptér pázsitjára lehetett taposni.
30
országból 504 kiállító képviselt 243 különböző céget és márkát az április 24 és 27-e között megrendezett 14. Aero-n.
A látogatók száma az idén "csak"
47500 volt, szemben a két évvel ezelőtti 49700-al, de a kiállítás egyértelműen magasabb színvonalú volt mint az eddigiek, és nekem színesebbnek is tűnt. Az
UL gépek legalább két csarnoknyi területet elhódítottak a kisgépes (general aviation)-os világtól, a vitorlák világa is teljes egy hangár volt és a
modellezők nem kevesebb, mint 10000 négyzetmétert kaptak, ahol volt kiállítás és természetesen fedettpályás repülőtér is bemutató repülések
számára.
Érezhető volt a trend: a business class repülés egyre szemérmetlenebbül fejlődik és virágzik: a repülőtér apronján több tíz magánjet parkolt
és a légiparádé szüneteiben a látvány talán még érdekesebb volt, mert ezek a Falcon-ok, Cessna Citationok, Raytheon-ok és egyéb Learjetek ilyenkor
közlekedtek. Az UL-ek, ezek között is leginkább a kompozit merevszárnyúak egyre látványosabb módon fejlődnek és újítanak. Gyakorlatilag ez a kategória
forradalmasítja a polgári repülést.
Volt persze rengetek tartozék, újnál újabb digitális, folyadékkristályos műszer, navigációs rendszer, szoftverek
és rengeteg szimulátor, ahol a fotelrepülés élményét is ki lehetett próbálni.
Megelégedéssel nyugtáztam hazánk fiainak jelenlétét (na nem a kiállítók
között, ott hivatalosan is csak egy cég volt, azt sem találtam meg), a Horizont repülős iskola viszont több mint 30 tagjával bizonyította, hogy nálunk is van
európai színvonalú repülés (iránti igény).
Két év múlva, ha megérjük, megint megyek. Aki nem utálja a repülést, ott a helye.
A
továbbiakban az UL részleget kívánjuk bemutatni a teljesség igénye nélkül, de kellő részrehajlással. Aki netán a polgári repülés vagy a modellezés iránt
érdeklődik nézzen szét az újságos polcokon. A sárkányos világ az itt bemutatottnál alig volt gazdagabb. Ott volt még a kiállításon a Power Trike, egy (nem
viccelek) "A" keretes trike-al, a Cosmos egy szintén legalább 15 éves fejlesztésű trájkkal, amire 100 lóerős Rotax motort és 12,9 m2-es szárnyat
biggyesztettek. Hiányoltam az Air Creationt az új Ixess nevű szárnnyal, amelyik állítólag jól bírja a 400 kg-os felszálló tömeget és 160 a VNE-je, (amit
hajlamos túllépni!), illetve az angolokat, akik tavaly rukkoltak elő a Quik-el, ami 10 m2-es szárnya ellenére 180 kg-os hasznos terhelést biztosít, szintén
180 km/h-s végsebességnél.
![]() |
![]() |
![]() A Franciák az Aquilair-el a hagyomány tiszteletét és az egyszerű, letisztult megoldásokat mutatták be. |
||
![]() A Smart motoros Bautek a modern idők komplex és nehézkes valóságát demonstrálta. |
![]() |
![]() Az olasz Aerocopter által fejlesztett Futura, az 1100 cm3-es injektoros BMV motorral |
||
![]() Masquito, lásd: www.masquito.be |
![]() Egy CH 7 Angel függeszkedik, álló rotorral. Erre csak az angyalok képesek... |
![]() A szintén olasz DF Helicopters 2 személyes (intim tandem-nek nevezett UL kategóriás gépei). Info: www.dragonfly-helicopters.com |
||
![]() Az ismét sorozatban gyártott BÜCKER JUNGMANN |
![]() |
![]() A Trener Baby, vagyis a Zlin 126-os, a 70-es évek legendás műrepülőgépének, a "bajnokok bajnokának" a 2/3-os, UL kategóriába beférő változata. 70 lóerős Walter Mikronjának a hangja sok Nyíregyházán tanult aviatikus szívét megdobbantaná. |
||
![]() Ez már a Z 526-os 2/3-os replikájának a törzsrácsa. Lemezborítású szárny, vászonborítású vezérsíkok, behúzható futómű. |
![]() A Storm, ugyanattól a csapattól. Nem kezdőknek ajánlott. |
![]() |
||
![]() Az olasz SG Aviation Rallye 105-öse immár hidroplán verzióban. Info: www.storm-sg.it |
![]() A Storch kétéltű változata. Orrfutója valóban a gólya lába. |
![]() Modern idők pici Spitfire-e, a Silence Aircraft SA 180-as, egyszemélyes elliptikus alsószárnyas, 80 lóerős Jabiru motorral. Info: www.silence-aircraft.de |
||
![]() A mini vadászgépek kritikus pontja a tömeg. A törvény által megszabott 450 kg max felszálló súly Damoklész kardjaként lóg a gyártók képzelőereje és gyakran csalfa marketing felett A Dynaero MCR1-esének az üres súlya kategóriájában minimálrekordnak számít. Ugyanezen a standon látható volt a négyszemélyes kit-ben forgalmazott változat is. Info: www.dynaero.com |
![]() A kategória kétségkívűl legjobb ár-teljesítmény arányát garantáló, esztétikailag is kimagasló gépe, a Hradec Kralove-i TL Ultralight Sting-je, sőt, ennek behúzható futós változata. |
![]() A TL Star nálunk is kipróbálható, Farkashegyen repül, a márkának van magyarországi dealere is. Info: www.tl-ultralight.cz |
||
![]() A kompozit gépek előfutára, de már a hőskorszakban (alig tíz éve) Wolfgang Dallach már nagyon magasra állította a lécet, amikor előjött a Fascination első változatával. Azóta elkészült a felsőszárnyas Evolution is. Info: www.dallach.de |
![]() Nem lehetett elmenni a B&F gépei mellett szívdobbanás nélkül. A Comet nálunk is kipróbálható. Info: www.fk-leichtflugzeuge.de |
![]() Az Impulse választható UL vagy kit repülőgép kategóriában. Ebben a második verzióban szerelik rá a hathengeres Jabiru motort is. Kategóriájában egyik legkecsesebb és letisztultabb repcsi, farokfutós változata az igazi non plusz ultra. Info: www.impulse-aircraft.de |
||
![]() |
![]() A Flight Design teljesen kiforrott, ma már történelminek számító konstrukciója, a folyamatos fejlesztés során CT 180-ból CT2K-vá avanzsált. Kategóriájában abszolút referencia. Web: www.flightdesign.com |
![]() |
||
![]() A legeredetibb forma az Isatis nevű francia project-é. A motor az utas és pilóta háta mögött található, szénszálas kardán tengely adja át az 1200-as injektoros BMV boxermotor erejét a lágcsavarra. Még nem repült, de a tervezők lelkesedéséből megítélve biztosan fog, mégpedig jól, mert szép. |
![]() |
![]() A Comco nagy nehezen és erőlködve piacra dobta a C42-es Ikarus kompozit(nak tűnő) változatát, a Light Wing-et. A komoly, tradicionális UL gépgyártók között ők voltak a vászon (pontosabban Dacron, Trilam vagy Mylar)-borítás utolsó mohikánjai. Bármennyire is bevált és praktikus ez az elv, biztonságos és strapabíró az Ikarus, nem állta a versenyt a 200 km/h feletti utazósebességet kínáló konkurrenciával. Ez az újvonalas repcsi a 100 lovas Rotax motor és a háromtollú Warp Drive sróf mellett feltekerhető vontatókötéllel is fel volt szerelve. |
||
![]() A Tecnam által 2001-ben bemutatott behúzható futós P98 már fix futós változatban. |
![]() Az észérvek egyre csökkenő hatásával számolva, úszótalpra ültették a jó öreg Dacron-boritású Ikarust. Kalandra fel, bátor kanapé-pilóta! E-mail: post@comco-ikarus.de, web: www.comco-ikarus.de |
![]() Szintén kalandoroknak a Wild Thing, Jabiru motorral |
||
![]() A csehek által gyártott CH 601 XL, közel lamináris profilú csutkaszárnnyal. Elég messze van már ez a klón Chris Heintz kezdeti elképzeléseitől. Info: www.zenithair.com, vagy a kiállító: www.roland-aircraft.de |
![]() |
![]() A Tecnam is feltette a mérlegre P92-esét, de még a legpőrébb változatnál is 285 kg volt az ítélet. |
||
![]() A P 2002-es. Info. www.flysynthesis.com |
![]() Sherpa Superstol. Az Aero nagy meglepetése. Többször is elmentem mellette, észre sem vettem, annyi klónját láttam már Chris Heintz STOL gépének. Aztán egy barátom felhívta figyelmemet a részletekre. Oldalanként két-két automata orrsegédszárny, kettős réselt ívelő és féklap-csőrű, mérsékelten turbulens szárnyprofil, példás finíció, ez a tererpjáró 45 km/h-nál még repül és 170 km/h az utazó sebessége.A bemutatott video tanúbizonysága szerint szélcsendben 25 m gurulási úthossz kell neki a felszálláshoz, kevesebb mint 60 m a 15m-es magasság eléréséhez. Teljes szegecselt aluminiúm lemezborítás mellett száraz tömege a Brauniger digitális műszerfallal és a Rotax 912S-el 270 kg körül. Szárnyai két mozdulatból hátracsukhatóak. Ez lenne az ideális túragép? |
![]() |
||
![]() Az 1100-as és 1200-as BMV a TakeOff avionnálása után. Az áttételház eléggé monumentális. Info: www.takeoff-ul.de |
![]() A háromhengeres SMART motor, amit a B&F szerel MK 9-esére. |
![]() A Trener Baby hajtóműve, a Walter Mikron 70 lóerős változata. Ezzel a karburátorral még nem műrepülhető, de már fejlesztik adagolós, sőt kompresszoros véltozatát is. |
||
![]() Verner boxermotor a mérlegen. Nem csalás, nem ámítás, csak épp a perifériák nincsenek rajta. Info: www.werneraircraftengines.com |
![]() A Quality Drive 80 LE-t ígér 78 kg fejében. www.q-drive.cz |
![]() Simonini erőművek. Csodás teljesítményadatok, tömeg bőven, az öntvényminőség és a finíció kifogásolható. |
![]() Az analóg fedélzeti műszerek kora lejárt. |
![]() A Hirth motoroknak régebben nem volt csodálatraméltó a hírneve. Ezen próbálnak most változtatni. A bemutatott termékek valóban figyelemreméltóak voltak, úgy a technológia, mint a finíció terén. Végre láttunk befecskendező rendszert az UL kategóriás hajtóműveken és talán ennek is köszönhetően: érdekes tömeg/teljesítmény adatokat. A kínálat a Solo motor direkt versenytársaként kezelhető 9,4 kg-os, 208 cm3-es 14,9 LE-s egyhengerestől az a 42 kg-os négyhengeres 1042 cm3-es 102 LE-s erőműig teljesnek mondható, a motoros sárkányosok számára tökéletes lesz a 625 cm3-es vízhűtéses kéthengeres modell, a 3503 E, amelyik 70 LE-t ad le 36 kg önsúly mellett. Bízzunk benne, hogy lesz végre egy érvényes alternatívája a Rotax-nak. Apropó, ők is ott voltak, de nem láttam náluk semmi újat, alaposan el vannak szenderedve babérjaikon. Info: www.hirth-engines.de |
![]() |
![]() Íme egy merőben új műfaj: a hátimotoros Zeppelin. Hol is mutathatnák be máshol, mint a báró szülővárosában? |
![]() A Dewald standján Ragtime és Dixieland ritmusok csalogatták a nagyérdeműt. |
![]() Karine Bouveroux Toulouse-ból, nagynénje, a nádszál Maryse Nantes-ból jött. Jellegzetes charme-al kínálta az UL műszereket és mindenféle kütyü-mütyüket. Négy évvel ezelőtt még csak kéttucatnyi kínából csencselt magasságmérőt és variót kínált, mára minden (repülős) igényt kielégít választéka, ráadásul interneten is forgalmaz. Info: www.kbi-ul.com |
![]() Bár a hazai UL gyártás képviselete Molnár Zoli személyes jelenlétére korlátozódott, (aki saját bevallása szerint mindig sok titkot el tud itt lesni, az idén például pont a futómű bekötéseket kémlelte)az egri Halley kft termékei is álljanak itt, nem csak azért mert árban verhetetlenek, de azért is, mert nem kell értük külföldre menni. www.halley.hu |
![]() |