Európa egyik legnagyobb ul-nemzete Olaszország. Pontos számadat híján csak azt merem állítani, hogy véleményem szerint több ezer ul repülőgép repdes Itália egén; közülük nagyjából ezer hivatalosan lajstromozott. Latinos habitusú, mondhatni laza emberek jönnek-mennek, vidámkodnak a levegőben, iszonyatos tömegben. Minderről leginkább a minden év június első hétvégéjén megrendezett Cielo e Volo kiállítás és találkozó adhat tanúbizonyságot.
Az idén már másodjára látogattam el a rendezvényre. Ezúttal is meglepett a résztvevők száma, annál is inkább, mert a vendégek többsége légi úton érkezett. Ez nem nagy ügy arrafelé, az időjárás és az általános tolerancia a levegőben szinte korlátlan lehetőségeket biztosít a légi közlekedés számára. UL berkekben például nem szokás a rádióforgalmazás, kivéve a reptér frekvenciáján. Ott viszont van értelme, érkezésemkor például legalább húszan voltak hosszú fináléban. Körülbelül 200–300 méterenként jött be egy-egy gép, a parkolást robogóval közlekedő útirányítók segítették. Ilyen zsúfolt légtértől agybajt kapott volna egy repvez. mifelénk, ott pedig még stílus és hanyag elegancia is belefért az irányításba.
![]() |
Paolo Rossi gépei továbbra is egyedi izlésvilágot tükröznek, a 912-es Rotaxotezek a gépek sem úszták meg |
Az újdonságok feltétlenül megérdemelnek néhány szót. A Zenair 701-nek újabb inkarnációi jelentek meg BW és Land Africa néven. Legelőnyösebb tulajdonságuk – a rövid, 70 méteres fel- és leszállópálya mellett – a 150–165 kilométer/órás utazósebesség. Csábítóan hangzik, hogy 50 kilométer/órával csaknem olyan szépen repülnek, mint 100 kilométer/óra felett.
Bemutatkozott a Flight Design CTSW automata pilótás változata, melynek repülési tulajdonságai továbbra is lenyűgözők. Minimális sebessége 60 kilométer/óra, a maximális 260 kilométer/óra. Új konstrukció többek között a Fly Lab Tucano M2-es változata, melynek hosszított fülkéjét már egybeépítették a motorral. Utazósebessége 125 kilométer/óráról 140 kilométer/órára, maximális sebessége 160 kilométer/órára nőtt, mindezt Rotax 582 motorral felszerelve.
A Fly Synthesis gépei közül a Storch-ot – sok társához hasonlóan – amfibía úszótalppal látták el, szépséghibája, hogy az orrfutó
![]() |
Intim tandem elhelyezésű kétszemélyes UL helikopter, a CH 7 Angel Compress. Mögötte a 'gazdaságos' STOL gépek egyike |
Ott voltak a Magni autogirói, melyek a közönség örömére látványos bemutatót repültek. Az ul helikopterek több fajtájával találkoztunk, például a CH7 Kompress egymás mögötti üléses kétszemélyes gépével. Az olasz sárkányrepülők „zászlóshajója”, a Polaris is kiállította a legjobb gépeit, melyek közül nekem az AM–FIB 582 gumicsónakkal ellátott változata tetszett a legjobban. Feltűnően sok olasz propellergyártó és - forgalmazó cég kínálta portékáit; szinte mindannyian előrukkoltak levegőben állítható légcsavarokkal.
Végezetül megemlíteném az egyetlen próbarepülést, amire igazán kíváncsi voltam. Új gépként mutatkozott be a Csehországban gyártott és Olaszországban a Flyitalia által forgalmazott MD3 Rider fele fém, fele kompozit ultrakönnyűje. Feltűnő vonalvezetése és dupl’n r;selt Fowlerréselt féklapjai sajátos repülőtulajdonságokat feltételeztek. Viszonylag rövid, körülbelül 150 méteres felszállóút után átvettem a vezetést – ami nem volt az a kimondott lélegzetelállító élmény. A botkormány nehézkesen és bután kezelhetőnek bizonyult, a lábpedál is csak erős nyomásra volt hajlandó kimozdulni. Az előretolt felsőszárnyak miatt rendkívül rossz kilátás nyílt kabinból, ami fordulóban nem kis problémát jelentett. Rövid repkedés után egy-két illedelmes dicséret kíséretében elbúcsúztam a cég vezetőjétől, magamban pedig nyugtáztam: nem minden Csehországban gyártott gép szuper.
Végezetül megosztok az ul-repülés szerelmeseivel néhány webcímet, melyeken szép számmal találhatók a világ legkülönbözőbb pontjain gyártott használt és új eladó gépeket:
www.ultraligero.net
www.dulv.de
www.skysupermarket.com
www.ulm.it
Szalay Péter írása és fotói
|
||