HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Merevsz√°rny√ļ UL

Blois 2013


Az id√©n az ultrak√∂nny√Ľ helikopterek uralkodtak Blois-ban. Minden rem√©nyen √©s elk√©pzel√©sen fel√ľli volt a jelenl√©t√ľk, mintha csak a kritikus t√∂meg meghalad√°s√°val is azt akart√°k volna √ľzenni:...

...igenis hely√ľk van az UL t√°rsadalomban, m√©g az sem kiz√°rt, hogy n√°luk van a sport √©s szabadid√Ķs rep√ľl√©s j√∂v√Ķj√©nek a kulcsa.
A szervez√©s min√Ķs√©g√©t √©s a ki√°ll√≠t√≥k jelenl√©t√©t az id√©n sem √©rheti kritika. A l√°togat√≥k sz√≠nvonala is √©vr√Ķl-√©vre magasabb, √©rtsd: lassan m√°r csak a szenved√©lyes rep√ľl√Ķs√∂k l√°togatj√°k a rendezv√©nyt (1075 l√©gi √ļton, 4250 k√∂z√ļton √©rkezett), civil nemigen volt a p√°ly√°n.

A ki√°ll√≠t√≥k (128-an) egyre kev√©sb√© villantanak l√°tv√°nyos √©s megfizethetetlen port√©k√°kkal, egyfajta igazod√°s √©szlelhet√Ķ a (valljuk be: p√©nzesebb fajta) vev√Ķk√∂r realisztikus ig√©nyeihez. √Ėsszesen 450 l√©gi j√°rm√Ľ volt l√°that√≥, 197-et be is mutattak. A v√°gykelt√©s, az √°lmodoztat√°s, a d√©lib√°b funkci√≥j√°t az id√©n a forg√≥sz√°rnyasok vett√©k √°t.
Sajn√°latos, hogy Cicar√©, a m√Ľfaj egyik nagy√°gy√ļja nem tette tisztelet√©t, de sebaj, alighanem √≠gy is t√ļls√ļlyban voltak a forg√≥sz√°rnyasok, nyilv√°n a girokoptereket is ide sorolva. A merevsz√°rny√ļak hozt√°k a szok√°sos form√°jukat, a VL3 olyan l√°tv√°nyosakat rep√ľlt, hogy √°ll√≠t√≥lag kilencet foglal√≥ztak le a v√°s√°r alatt, a legjobban azonban az eSpyder dobogtatta meg a nagy√©rdem√Ľ sz√≠v√©t hangtalan suhan√°s√°val.
Volt viszont egy m√°sik elektrep√ľl√Ķg√©p, ami technol√≥giai √©s eszt√©tikai t√∂k√©letess√©g√©vel b√°mulatba ejtette a szak√©rt√Ķket: a Crossover. Luxusaut√≥kat is zavarba ejt√Ķ felszerelts√©g√©vel √©s kivitelez√©si n√≠v√≥j√°val ak√°r √ļj utat is mutathat a movitok m√Ľfaj√°nak. K√©t villanymotorja miatt egyel√Ķre sajnos nem skatuly√°zhat√≥ be ultrak√∂nny√Ľnek, √≠gy kereskedelmi kil√°t√°sai k√©ts√©gesek. Az el√©rhet√Ķ repcsik kateg√≥ri√°j√°ban meg kell eml√≠teni a s√ľllyeszt√Ķb√Ķl el√Ķker√ľlt Twinbeet, amit imm√°r sorozatban gy√°rtanak, illetve a gazdas√°gos motoros s√°rk√°nyokn√°l az Air Creation Pixel 280-at.
Mint minden √©vben, a 33. ki√°ll√≠t√°s √©s v√°s√°r alkalm√°val is megtartott√°k a „Coupe de l’Esthetique”-et, vagyis a repcsi sz√©ps√©gversenyt. Az els√Ķ helyet k√©t Kiebitz bipl√°n nyerte holtversenyben, a harmadikat a Mosquito helikopter k√ľl√∂nleges f√©nyez√©s√©vel.
Az id√©n el√Ķsz√∂r jelent meg a Hungarokopter, m√Ľszaki megold√°sait √©s rep√ľl√©si tulajdons√°gait l√°tva, elismer√Ķen cs√≥v√°lta mindenki a fej√©t, √©s csak egy dolgot nem √©rtett senki: azt, hogy mi√©rt egy szem√©lyes.
K√∂vetkezzen az √ļjdons√°gok szubjekt√≠v lelt√°ra, a teljess√©g ig√©nye n√©lk√ľl:
Skyleader Aircraft GP One. Jihlav√°n gy√°rtj√°k, 100%-ban karbon √©p√≠t√©s√Ľ, a sz√°rnyak bek√∂t√©se gyorscsatlakoz√≥s megold√°s√ļ,”csak” 80 l√≥er√Ķs motorja ellen√©re 200 km/h feletti sebess√©gen utazik, ugyanakkor m√©g 50 km/h-n√°l sem esik √°t, 110 l-es tankkal, komplett m√Ľszerezetts√©ggel √©s ment√Ķerny√Ķvel is bef√©r a 300 kg-os t√∂meghat√°r al√°. Nett√≥ √°ra 60 ezer.

Ellipse Aircraft Spirit. Az A2CZ gy√°rtja, l√©tezik beh√ļzhat√≥ √©s fix fut√≥s v√°ltozatban, UL √©s LSA b√°rc√°val. A 600 kg-ra vizsg√°ztatott verzi√≥hoz rendelhet√Ķ az ULPower 350is, vagy 100 – 125 lovas Lycoming √©s Continental motorok. Ezekkel m√°r 240 - 280 km/h k√∂z√∂tt az utaz√≥ja. 8 – 8,6 m-es feszt√°v√ļ elliptikus sz√°rnya a legend√°s Spit-et juttatja esz√ľnkbe. 120 cm-es kabinsz√©less√©g√©vel, √°ll√≠that√≥ ped√°lokkal, ballisztikus ment√Ķerny√Ķvel, 25 kg-ig terhelhet√Ķ csomagter√©vel 77500 √©s 82000 € k√∂z√∂tti √°ron k√≠n√°lj√°k.
Golden Avio F30. Stelio Frati mesterm√Ľv√©t alapos fogy√≥k√ļr√°nak vetett√©k al√°, hogy bef√©rjen az ultrak√∂nny√Ľ g√©poszt√°lyba. A 289 kg-os sz√°raz t√∂megnek √°ra van, a motortart√≥ b√∂lcs√Ķ, a fut√≥sz√°rak, korm√°nyszervek tit√°nb√≥l k√©sz√ľlnek. Van fix √©s beh√ļzhat√≥ fut√≥, h√°rom v√°ltozatban: C-One (alap, m√©g r√°di√≥ sincs benne), Standard √©s Prestige, ez ut√≥bbi term√©szetesen full-extr√°s. A BRS ment√Ķerny√Ķ legal√°bb minden v√°ltozatban j√°r. A 95 literes robban√°s biztos tank a t√∂rzsben van, 1200 km-es auton√≥mi√°t biztos√≠t a 912 S-el √©s a Neuform k√©ttoll√ļval, 210 – 240 km/h k√∂z√∂tt. 150 m kell a felsz√°ll√°shoz, 250 m a 15 m-es magass√°g el√©r√©s√©hez. 80 √©s 90 ezer € k√∂z√∂tt mozog az √°ra a v√°lasztott opci√≥k f√ľggv√©ny√©ben.

Az EASA/OSAC min√Ķs√≠t√©s√Ľ Aereas gy√°r heti egy g√©p temp√≥ban ontja mag√°b√≥l az F30-akat, de csak majd j√∂v√Ķ ilyenkor.
GWI eSpyder E280. Modern cs√Ķv√°z-v√°szonbor√≠t√°s√ļ egyszem√©lyes. Az els√Ķ certifik√°lt villanymotoros repcsi, a kaliforniai Uplandban gy√°rtj√°k, el√Ķdeihez k√©pest forradalmi, legal√°bbis ami a felhaszn√°lt anyagokat √©s technol√≥gi√°kat illeti. A feszt√°v 10,13 m, sz√°rnyfel√ľlete 14 m2. Akkumul√°torost√≥l 186 kg a sz√°raz felsz√°ll√≥ t√∂meg, erre j√∂het r√° 95 kg hasznos teher.
A motor egy k√≠nai 32 lovas Yuneec Power Drive, a vez√©rl√Ķ is odaval√≥si: Yuneec Power Block 24. A 75 voltos, 13 kWh-s OEM l√≠tium akksik √ļgyszint. Az auton√≥mia 1 √≥ra √©s 30 perc navig√°ci√≥s tartal√©k. 3 √≥ra kell a t√∂lt√©shez. Az 1,65 m-es karbon k√©ttoll√ļ l√©gcsavarral 109 km/h a max. sebess√©g, a gazdas√°gos pedig 61. A zajszint val√≥ban alacsony, alig 51 dB, 39900 € a nett√≥ √°ra, ami nem kev√©s egy lass√ļ egyszem√©lyes√©rt, de a gy√°rt√≥ bizony√≠tani tudja, hogy az eSpyderrel hossz√ļ t√°von 3 € lehet a rep√ľlt √≥ra k√∂lts√©ge.
Air Creation iFun Pixel 250. Igazi kis utaz√≥g√©p, k√ľl√∂n√∂sen az XC v√°ltozata, melyen m√°r oldalburkolat, csomagt√©r, m√Ľszerfal, sz√©lv√©d√Ķ √©s √∂nind√≠t√≥ is tal√°lhat√≥. 95 kg a sz√°raz t√∂mege, ami 135 kg hasznos teher lehet√Ķs√©g√©t jelenti. A 13 m2-es sz√°rnyat negyed√≥ra alatt egy szem√©ly fel vagy leszereli.
A 40%-ban dupla Trilam bor√≠t√°s√ļ sz√°rny alig 31 kg, +6 / -3G terhel√©sen tesztelt√©k. 41 √©s 110 km/h k√∂z√∂tti sebess√©gtartom√°nyban √©lvezhet√Ķ. A motor egy 36 l√≥er√Ķs folyad√©kh√Ľt√©ses Polini Thor 250, k√©ttoll√ļ 150 cm-es Helix sr√≥ffal 4 m/sec emelked√©st biztos√≠t,a 16 literes tankkal 3 √≥r√°s rep√ľl√©st. Nett√≥ 12500 € az √°ra.

ELA Aviacion 09 Junior. Az 1996-ban alap√≠tott spanyol gy√°rt√≥ az id√©n igazi √ļjdons√°ggal rukkolt el√Ķ: A szokv√°nyos k√©tszem√©lyesekn√©l k√∂nnyebb, alig 240 kg-os girokopter √ļjszer√Ľ diz√°jnnal √©rkezik, vonalvezet√©se sz√∂gletesebb, a karossz√©ria minim√°lis. A tandem √ľl√©selhelyez√©s „intim” jelleg√Ľ, alkalmi (lehet√Ķleg csinibaba) utasra tervezt√©k. 8,25 m-es nagy inerci√°j√ļ ELA rotorja van, mechanikus felp√∂rget√Ķvel √©s elektropneumatikus rotorf√©kkel. A 100 lovas Rotax hajtja Duc h√°romtoll√ļ tol√≥l√©gcsavarral, a v√°z inox, a tank 45 literes, ami k√©t √©s f√©l √≥ra, vagy 300 km auton√≥mi√°t biztos√≠t. 160 a VNE, 130 az utaz√≥ sebess√©g, nett√≥ 35 ezer az √°ra.
BHR Mustang F290. Az els√Ķ francia ultrak√∂nny√Ľ helikopter. A baszkf√∂ldi Bayonne-ben a BHR Aircraft √°ltal fejlesztett forg√≥sz√°rnyas ez √©v m√°rcius 24.-√©n kapta meg a t√≠pus-enged√©lyt. Saj√°toss√°ga, hogy nincs v√°za, a 100%-ban karbon karossz√©ria √∂nhord√≥. Forma 1-es aut√≥versenyz√©sben √©s az Eurocoptern√©l szerezt√©k tapasztalataikat a gy√°r m√©rn√∂kei. A 6,52 m-es k√©ttoll√ļ karbon rotor √©s a rotoragy a Kompresst√Ķl sz√°rmaznak. A farokrotor szint√©n sz√©nsz√°las. Meghajt√°s√°ra haszn√°lt kard√°ntengely a rezg√©sek csillap√≠t√°sa v√©gett szekcion√°lt. A t√∂r√©sbiztos puha kevlar √ľzemanyagtart√°ly 44 literes, sz√ľks√©g eset√©n egy p√≥ttankkal ez az √ľzemanyag-mennyis√©g dupl√°j√°ra n√∂velhet√Ķ, ez esetben egy szem√©lyes haszn√°latra korl√°toz√≥dik a Mustang. A m√Ľszerezetts√©g egyszer√Ľ, egy 10,4 inches Efis Stratomaster t√∂lti be a m√Ľszerfal szerep√©t. 285 kg a sz√°raz t√∂meg, 175 km/h az utaz√≥, 195 km/h a VNE. A k√∂zelj√∂v√Ķben integr√°lj√°k a befecskendez√Ķs Rotax motort 120 l√≥er√Ķvel.
LCA LH 212 Delta. M√°ra ez az olasz helikopter is rendelkezik francia t√≠pusenged√©llyel. A Vito Lamanna √°ltal fejlesztett √©s gy√°rtott kisg√©p 16 kg-os tit√°n v√°zzal, full karbon karossz√©ri√°val k√©sz√ľl, sz√°raz √∂sszt√∂mege 278 kg. 115 l√≥er√Ķs Rotax motorja lelem√©nyes tengelykapcsol√≥n kereszt√ľl hajtja meg a k√∂zponti er√Ķ√°tviteli egys√©get, Robinsonr√≥l ismert k√∂zponti botkorm√°nnyal teret √©s t√∂meget nyernek. Ugyanonnan sz√°rmazik az √ľl√©sek alatti csomagt√©r, m√©g az ajt√≥k felfogat√°si elve is. Opcion√°lisan k√©rhet√Ķ oldal √©s menetir√°ny√ļ trimm, robban√°smentes √ľzemanyag tart√°ly √©s sz√≠nezett plexik. 65 literes tankja 3 √≥ra vagy 450 km auton√≥mi√°t biztos√≠t. Tavaly √≥ta sokat dolgoztak olyan r√©szleteken, mint az √°tt√©telh√°z ken√©se, a h√Ķm√©rs√©klet-szond√°k, f√©msorja-detektorok √©s egy√©b kozmetikai elemek, mint p√©ld√°ul az ajt√≥k k√°rpitja √©s az utast√©r-f√Ľt√©s. A karbon rotor √°tm√©r√Ķje 6,7 m-r√Ķl 6,4-re cs√∂kkent, az alap√°r nett√≥ 138.000 € rep√ľl√©sre k√©sz √°llapotban.
Emase Sonex. A nagyg√©pes repiparra specializ√°l√≥dott, ISO 9001 √©s PART 21 min√Ķs√≠t√©sekkel rendelkez√Ķ francia Emase forgalmazza √©s szereli √∂ssze az amerikai Sonex √©s Vaiex kiteket. A Sonex a vil√°gon egyetlen m√Ľrep√ľl√©sre certifik√°lt ultrak√∂nny√Ľ kateg√≥ri√°s repcsi. John Monnett 40 √©ve fejleszti a Sonex / Waiex g√©pcsal√°dot, m√°ra t√∂bb mint 500 f√©m√©p√≠t√©s√Ľje rep√ľl vil√°gviszonylatban. A Sonex utaz√≥ja 210 km/h 75%-os teljes√≠tm√©nyen, 317 a VNE, 64 km/h az √°tes√©si sebess√©ge, +6/-3G k√∂z√∂tt tesztelik. Motorja a VW alapokr√≥l avionn√°lt Aerovee 2.1, amin a digit√°lis dupla gy√ļjt√°s j√≥l megf√©r a l√©gh√Ľt√©ssel √©s a direkt kihajt√°ssal. Rep√ľl√©sre k√©sz √°llapotban 50000 € az √°ra.
Aero Pilot Legend 540. Szint√©n Amerika-f√≠ling. Pont olyan mint egy Cessna, csak √©ppen nem szegecselt alu, hanem full karbon √©p√≠t√©s√Ľ, egy√©bk√©nt m√©g a szarvkorm√°nyt is meg√Ķrizt√©k. 210 km/h utaz√≥sebess√©gen 1350 km-es hat√≥t√°vols√°ga. Ha minden igaz, 289 kg a sz√°raz t√∂mege, √°ra a motoriz√°ci√≥ √©s az extr√°k f√ľggv√©ny√©ben 70 √©s 90 ezer € k√∂z√∂tt mozog nett√≥ban. Kompress CH 7 Charlie √©s CH 77 Ranabot. A ki√°ll√≠t√°s eg√©sz ideje alatt szinte rajzottak a H√©lisport g√©pei a l√©gt√©rben.
Egyszer bemutat√≥, m√°sszor teszt, ha √©ppen nem utasreptet√©s volt a c√©l, de alig lehetett √ļgy feln√©zni az √©gre, hogy ne legyen egy-k√©t minihelcsi odafent. Ezeknek a t√∂rt√©net√©t kis t√ļlz√°ssal mindenki ismeri, el√©g most annyit megjegyezni r√≥luk, hogy 2013. m√°rcius 15.-√©n a francia l√©g√ľgy hivatalosan is megm√©rte (281 kg) √©s hiteles√≠tette a CH 77 Ranabot-ot, az√≥ta Franciaorsz√°gban ultrak√∂nny√Ľ forg√≥sz√°rnyask√©nt lajstromozhat√≥. Standjukon jelen volt a H√©li Light ULM rep√ľl√Ķs iskola a P√°rizst√≥l 60 km-re keleti ir√°nyban fekv√Ķ Chateau Thierry-b√Ķl. Kompress-eken oktatnak, az id√©n 27 n√∂vend√©k kezdte el n√°luk a kik√©pz√©st, k√©t g√©p√ľk t√∂bb mint 1000 √≥r√°t rep√ľlt m√°r az id√©n. Nem gy√Ķzik hangs√ļlyozni, az ultrak√∂nny√Ľ helikopterek vezet√©se nem k√∂nnyebb, egyszer√Ľbb, mint a certifik√°lt polg√°ri nagyok√©, egyszer√Ľen: M√ĀS. Egy t√∂bb ezer √≥r√°s profi Ecureuil pil√≥t√°nak is szinte el√∂lr√Ķl kell kezdeni a kik√©pz√©st, ha biztons√°gosan akar rep√ľlni a 6-os g√©poszt√°lyban.

Trixy g 4-2 Liberty √©s Princess. Az osztr√°k Trixy Aviation √©s k√ľl√∂n√∂sen vezet√Ķje, Rainer Ferrag, nem √∂tlethi√°nyban szenvednek. A tavaly bemutatott Zero hibrid ut√°n, amit motorker√©kp√°r m√≥dj√°ra lehet meglovagolni, a cseles ut√°nfut√≥k √©s a mobil hang√°rok mellett, a G 4-2 ban√°lisnak t√Ľnhet. Az alap inox v√°z azonos, a Liberty p√Ķre, a Princess kabri√≥. Luxus kivitelez√©s, k√©t √©v vagy 500 √≥ra garancia j√°r a Liberty 45-56, illetve a Princess 62-73 ezer Euro nett√≥ √°r√°√©rt.
Aero East Europe SILA 450 Cruiser. Serbian Industry Light Aircraft, avagy szerb ultrak√∂nny√Ľ rep√ľl√Ķg√©pipar. Ilyenr√Ķl se hallottunk mostan√°ig, pedig 2006 √≥ta l√©teznek. A bemutatott repcsi full f√©m√©p√≠t√©s√Ľ fels√Ķsz√°rnyas, 11,94 m2 sz√°rnyfel√ľlettel, 1,15 m-es kabinsz√©less√©ggel, 100 l √ľzemanyag kapacit√°ssal, 290 kg sz√°raz t√∂meggel. 56 √©s 230 km/h k√∂z√∂tt van a rep√ľl√©si tartom√°nya. Kraljevoban gy√°rtj√°k, ahol kor√°bban a h√≠rhedt DO17 √©s Breguet 19 bomb√°z√≥kat. Egyel√Ķre nincs francia d√≠ler√ľk, de Eur√≥pa szerte 12 Sila 450 C rep√ľl m√°r. √Āra 53000 € plusz √°fa.
Tecnam P92 Eco Club Light. A nagy √ļjdons√°g a P2008, ami persze nem ultrak√∂nny√Ľ, hiszen n√©gy szem√©lyes. 600 kg a max felsz√°ll√≥ t√∂mege, 215 km/h-val utazik 75 %-on, pedig csak a sz√°z lovas Rotax hajtja. Az UL g√©poszt√°lyban a Club Light eml√≠thet√Ķ meg, 190 km/h utaz√≥ √©s 235 km/h VNE sebess√©ggel, szer√©ny 1,04 m-es mellb√Ķs√©ggel, de sokkal izgalmasabb √©s st√≠lusosabb a P92-es Tail Dragger.
Apollo Ultralight. A tavaly bemutatott AG 1 m√°ra teljesen kiforrott, s√Ķt, m√°r a z√°rt utaster√Ľ v√°ltozat is megjelent. A t√∂rzs √ľvegsz√°las, a rotor egy 8,40 m-es Averso.
A bejelentett 270 kg-os sz√°raz t√∂meg alig hihet√Ķ. Motoriz√°ci√≥ dolg√°ban tisztult a k√©p, az id√©n m√°r kiz√°r√≥lag 100 √©s 115 lovas Rotax motoros g√©peket √°ll√≠tottak ki. A rep√ľl√©sre k√©sz alapv√°ltozatot 41800 €-√©rt k√≠n√°lt√°k, ami √°r-√©rt√©k ar√°ny√°t tekintve messze a piac legjobb aj√°nlata az id√©n. Az id√©n el√Ķsz√∂r bemutat√≥t is rep√ľltek a gy√°r pil√≥t√°i, bizony√≠va, hogy a magyar rep√ľl√Ķk nem csak sz√©pek √©s megfizethet√Ķek, de kit√Ľn√Ķen rep√ľlnek is.
AutoGyro Europe. Nincs k√ľl√∂n√∂sebb √ļjdons√°g az id√©n, az l√°that√≥, hogy √Ķk is a piac fels√Ķ szegmens√©t c√©lozt√°k meg, k√≠n√°latukb√≥l m√°r a j√≥ √∂reg MTO Sport is kikopik lassan.
A megmaradt Calidus EFIS-es m√Ľszerfalat, mindenf√©le butabar√°t automata megold√°sokat √©s biztons√°gi berendez√©seket kapott, a felhaszn√°l√≥i kompetenciaszint kieg√©sz√≠t√©se v√©gett. A t√∂bb sz√°z eladott g√©p tapasztalat√°val a port√©ka √©rezhet√Ķen javult, √ļgy m√Ľszaki megold√°sok √©s r√©szletek dolg√°ban, mint √°r-√©rt√©k ar√°nyban. A Cavalon v√©gre megkapta a 115 lovas Rotaxot, ami n√©lk√ľl 130 cm sz√©les pil√≥taf√ľlk√©j√©vel bizony kiss√© k√≠nl√≥dott. 100 l-es tankj√°nak k√∂sz√∂nhet√Ķen elm√©letileg 6 √≥r√°t t√∂lthet a leveg√Ķben. A cs√ļcsmodell 145 km/h-val utazik √©s nett√≥ 73400 €-ba ker√ľl.
Bristell Aero XL8. Csehorsz√°gban gy√°rtja az a team, amelyik kor√°bban az Evektor Eurostart, alum√≠niumb√≥l √©s sz√©nsz√°las kompozit anyagokb√≥l. Az √≠zig-v√©rig utaz√≥g√©pnek hivatalos m√©r√©s szerint 303 kg a sz√°raz t√∂mege (nem csal√°s, nem √°m√≠t√°s, mint a legt√∂bb gy√°rt√≥n√°l), val√≥ban 200 km/h feletti sebess√©gen m√©g gazdas√°gosan √ľzemel, ami a 126 literes √ľzemanyag-potenci√°llal 1200 km feletti auton√≥mi√°t garant√°l. √Āra 75 ezern√©l kezd√Ķdik a 80 lovas Rotaxxal, de aki komolyan gondolja, ink√°bb hat sz√°mjegy√Ľ v√©tel√°rban gondolkodjon.
Finesse-Max. A piac legszofisztik√°ltabb √©s legszebb balerin√°it a Finesse-max futtatja, akarom mondani: forgalmazza. Min√Ķs√©gi sz√≠nvonalukn√°l csak teljes√≠tm√©ny-adataik impon√°l√≥bbak. Itt eml√≠tend√Ķ a Pipistrel Alpha Trainer, a Sinus, Virus √©s az Aerospool Dynamic. N√°luk nincs forradalmi √ļjdons√°g tavaly √≥ta, csak folyamatos √©s meg√°ll√≠thatatlan fejl√Ķd√©s a t√∂k√©letess√©g fel√©. Az id√©n a fed√©lzeti sz√°m√≠t√≥g√©pes, online id√Ķj√°r√°ssal gazd√°lkod√≥ navig√°ci√≥s digit√°lis m√Ľszerfalak √©s robotpil√≥t√°k vitt√©k n√°luk a pr√≠met.
A szlov√°k WT9 a rep√ľl√Ķklubok szt√°rja lett az elm√ļlt √©vekben, t√∂bb mint sz√°z p√©ld√°ny rep√ľl francia lajstromban, kiv√°ltva ez√°ltal a Cessn√°k √©s Robinok polg√°ri g√©poszt√°ly√°t.
A Dynali helikopterek kezdett√Ķl fogva √ļtt√∂r√Ķnek sz√°m√≠tottak a m√Ľfajban, H2-as modellj√ľk m√©g Subaru motorral rep√ľlt, az id√©n bemutatt√°k a frissen certifik√°lt H3-ast, izgalmas diz√°jnnal √©s ami a leg√©rdekesebb: a konkurenci√°t 20 ezer €-val kenterbe ver√Ķ bel√©p√Ķ √°rral. V√©gezet√ľl egy igazi hazai √ļjdons√°g: a Freewind Bumble B, Michel Babou kre√°ci√≥ja.
Inox v√°zra √©p√ľl√Ķ carbon-poly√©szter karossz√©ri√°s intim tandem girokopter, 8,4 m-es √°tm√©r√Ķj√Ľ Averso Stella rotorral, 175 cm-es Helix h√°romtoll√ļ tol√≥l√©gcsavarral, tetsz√©s szerint 100 vagy 115 lovas Rotax motorral. Ez ut√≥bbival 140 km/h az utaz√≥ja 4800-as motorfordulaton, 190 km/h a VNE. A sz√°raz felsz√°ll√≥ t√∂meg √°ll√≠t√≥lag 258 kg, j√≥l lealkudva alapverzi√≥ban az √°ra ben√©zhet ak√°r a b√Ľv√∂s negyvenezer Eur√≥s szint al√° is. Ez a j√≥ h√≠r z√°rhatn√° is az idei rep√ľl√Ķ √ļjdons√°gok fel√ľletes √©s fut√≥lagos lelt√°r√°t.

Szöveg: Miguel Horville
Fordította: Szabó György  
Képek: Guy Fromont   
és Fabrice Gay       



 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Forg√≥sz√°rnyas ULMerevsz√°rny√ļ ULMotoros s√°rk√°ny

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.38 mŠsodperc